Friday, August 20, 2010

Couple??..Korang Tau Ke Pape Pasal Couple??

Zaman sekarang korang sibuk sangat dengan"couple"..tapi hakikatnye korang tau ke ape hukum couple??..konsep couple yg sebenarnya??untuk pngetahuan korang2 semua..couple"kapel tu haram di sisi agama..yela..sebab kapel tu boleh menjadi zina jika terlalu diutamakan..x phm kn??..ok,,kalau korang g jln2 kt taman ke tasik ke x pn kat shopping complex ke..korang xkn terlepas dri melihat kapel2 ni pegang2 tangan la,,bertepuk tampar la..kadang2 kite tengok pun..Masyallah..meluatnye!!..tu bru kat tempat awam,,pegang2 tangan lagi..cbe di tempat yg bukan awam lagi,,xyah nk sebut la..

“Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua-dua kaki juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman.” ( Riwayat HR Muslim dan Abu Daud) 

Go to fullsize image
hiasan semata..lau ade yg wat insaf la


haa..bygkn lau pegang tangan je da jadi stu dosa zina,,apatah ag lau wat bnde2 yg x senonoh..pastu bila da wat bende x snonoh tu..mule la mngndung la ape la..da tak nak bertanggungjwb mle la nk buang anak la..x ckup ag..x boleh nk terime hakikat yg pakwe atau buah hati tinggal kn makwe dia..mle la ade yang nk bunuh dri gantung diri la ape lah.hakikat nye kapel ni hanye mmbawa kepada zina dan dosa besar..tp tula mnusia sekarang..da tau hukum still masih melakukan dosa tu..kalau nk kapel tu..ape kate nikah la dulu..


 “ Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah” (Riwayat Ibn Majah)


So..to guys out there..kalau korang btul2 sayang dan cintakan buah ati korang..cepatlah2 msuk minag n nikah,,sebab nikah tu boleh menghalang dari berlakunya sesuatu yg tidak elok..mngelak kn fitnah..korang nk ke jdi bahan fitnah orang..msti xnk kn??


Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar. ( al-Ahzab : 3


JALAN MENUJU KE ARAH ZINA, MAKSIAT DAN DOSA


1)      Ber’couple’. Ingat,cinta yang diredhai Allah hanyalah cinta selepas nikah.
2)      Sms dan bergayut di telefon antara ajnabi (bukan mahram) tanpa sesuatu urusan yang mustahak. Sampai bila boleh jamin hati suci tanpa maksiat??
3)      Bergaul bebas antara lelaki dan perempuan. Pergi tengok wayang, pergi karaoke dengan lelaki dan perempuan. Walaupun ramai, ia tetap pergaulan bebas.
4)      Memandang ajnabi secara sengaja, berjumpa, keluar makan. Mula-mula kawan, lama-lama,jadi ‘couple’ dah. Bila dah ‘couple’, mula la nak keluar malam-malam, siang ramai orang, nak jumpa kat tempat ‘privacy’ konon. Lama-lama, jadilah benda yang tidak diingini spt bersentuhan,makin dekat n then, hanyut sama-sama.


TIPS MENGELAK DIRI DARIPADA TERJEBAK DENGAN CINTA DAN ‘COUPLE’


1)      Katakan, “TIDAK” pada CINTA.

2)      Katakan “CINTA” dan “COUPLE” itu maksiat dan    dosa.

3)      Katakan “CINTA” dan “COUPLE” itu menjatuhkan maruah.

4)      Jangan berbincang tentang CINTA. Tiada faedah.

5)      Jangan berkawan dengan orang yang dilamun CINTA, nanti mudah terpengaruh.
6)      Bila perasaan terlonjak-lonjak untuk bercinta, beristighfarlah mohon keampunan, mohon kekuatan menghadapi ujian.
7)      Jangan membuka ruang diri untuk berCINTA dan diCINTAI.
8)      Bila berhadapan dengan panggilan CINTA, bisikkan pada diri, “ini adalah hasutan syaitan!!”.
9)      Bila ada orang melafazkan kata CINTA, katakan, “aku takut pada larangan Allah”.
10)  INGATLAH, orang yang didesak oleh perasaannya untuk berCINTA tetapi dia melawan persaannya, iman dan hatinya sedang diuji oleh Allah, supaya Allah melihat bagaimana hamba-hambaNya berusaha mentaatiNya.
11)  INGATLAH, orang yang tinggi maruahnya tidak akan berCINTA kecuali dengan pasangan hidupnya yang sah nanti selepas ijab kabul.
12)  INGATLAH, cinta remaja tidak ada masa depannya. Tidak kesampaian jaminannya. Jika sampai ke jinjang pelamin, ianya menjadi hambar kerana semakin manis hubungan sebelum bernikah, semakin tawar hubungan selepas nikah nanti.





FAEDAH CINTA
  1. Hilang tumpuan belajar.
  2. Kekecewaan dan kegagalan.
  3. Keluh kesah dan tidak tenang.
  4. Hilang maruah diri.
  5. Kemusnahan diri.
  6. Sesat dari jalan yang lurus.
  7. Tiada rahmat dan keberkatan.

No comments:

Post a Comment